fredag 23 april 2021

”Fem kvinnor” av Hallie Rubenhold

 


Polly, Annie, Elizabeth, Kate och Mary Jane. De är kända som Jack the Rippers offer. De sägs att de var prostituerade, tillhörde samhällets utslagna, och att de var kvinnor som ingen brydde sig om. Egentligen var de döttrar, fruar, systrar, mödrar och älskarinnor. De var inte alla prostituerade och hade heller inte levt hela sina liv i fattigdom. Däremot var de alla kvinnor som hamnat snett i samhället. Men deras historier är värda att berätta och i den här boken vill Hallie Rubenhold skriva om hur deras liv såg ut innan de blev offer för Englands mest ökände mördare.

Fem kvinnor är inte en bok om Jack the Ripper. Det är inte en bok om hur han begick morden eller hur jakten på honom såg ut. Hallie Rubenhold har skrivit en bok om fem kvinnor i 1800-talets England vars liv knyts samman av att de fick ett tragiskt slut och att deras namn starkt förknippas med deras mördare. Författaren lyckas ge dessa kvinnor upprättelse genom att berätta om dem utan att nämna den som tog deras liv. Det handlar om fem ganska vanliga kvinnor som på olika sätt hamnade i utsatta situationer mot slutet av sina liv. Det handlar också om hur livsförhållandena såg ut för kvinnor i England på1800-talet. Det är intressanta och fängslande livsöden och jag är imponerad av hur mycket information Hallie Rubenhold har lyckats få fram om kvinnorna. Det är gripande läsning som stannar kvar hos mig långt efter att boken är slut. Jag är glad att jag har läst Fem kvinnor och jag har fått ett helt nytt sätt att se på morden av dessa kvinnor. Vissa böcker av den här typen kan vara svårlästa och kännas väldigt akademiska eller torra men så är det verkligen inte i det här fallet. Det är lättläst och jag känner verkligen för Polly, Annie, Elizabeth, Kate och Mary Jane. Oavsett om man är intresserad av Jack the Ripper eller inte så är det här en väldigt intressant bok som jag verkligen rekommenderar.

Betyg: 4 av 5

 

Titel: Fem kvinnor

Författare: Hallie Rubenhold

Sidor: 326

Förlag: Daidalos

Utgiven: 2019 (På svenska 2020.)

 

Stort tack till bokförlaget Daidalos för recensionsexemplar!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar