onsdag 28 april 2021

”Vi röstar om vi saknar mamma” av Nina Pascoal


Kornelia är 12 år. Hon är på semester med sin mamma, sin 14-åriga storasyster Sabina och sin lillasyster Isabella. De fyra bestämmer allt de ska göra genom att rösta. Rösta vad de ska äta och rösta om de ska bada. Men en dag försvinner mamma. Kornelia och hennes systrar röstar om de saknar mamma och det blir nej. Några dagar, så länge pengarna räcker, har de det riktigt bra. Det är när Sabina också försvinner som Kornelia börjar sakna mamma. Att själv ha ansvar för lillasyster Isabella är mer än vad hon klarar av.

Vi röstar om vi saknar mamma är en fantastisk skildring av hur det är att vara på gränsen till tonåren. Kornelia är helt uppslukad av sin två år äldre syster Sabina. Hon fascineras av Sabinas kropp, rörelser, smink, smycken och önskar att hon själv var likadan. Hon är stolt över att ha fått sin mens och funderar över hur gammal hon egentligen ser ut att vara. Hon funderar också mycket över killar och det som man gör med killar. Sabina å sin sida är upprorisk, vill bestämma över sig själv och längtar efter att bli vuxen. En typisk tonåring som jag tror att många kan känna igen sig i.

När jag först hörde titeln på den här romanen så visste jag att det var en bok som jag måste läsa, och jag blev inte besviken. Innehållet håller samma ton som titeln och jag är verkligen i Kornelias huvud under läsningen. Nina Pascoal har skrivit en fängslande och välskriven roman som är svår att lägga ifrån sig. Jag har en förkärlek för romaner om flickor och tonårstjejer som riktar sig till vuxna läsare och den här är absolut en ny favorit. Det här är en av de bästa debutromaner jag har läst på länge och jag hoppas verkligen att jag får läsa fler böcker av Nina Pascoal i framtiden.  

Betyg: 4,5 av 5

 

Titel: Vi röstar om vi saknar mamma

Författare: Nina Pascoal

Sidor: 276

Förlag: Albert Bonniers förlag

Utgiven: 2021

 

Stort tack till Albert Bonniers förlag för recensionsexemplar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar