lördag 17 april 2021

”Om alla katter i världen försvann” av Genki Kawamura

 


En ung man som lever ensam med sin katt får en dag ett fruktansvärt besked. Då han besöker läkaren på grund av en förkylning får han veta att han endast har en kort tid kvar att leva, kanske bara en vecka. Han har knappt tagit in tanken på att han snart ska dö när djävulen dyker upp, och han har ett erbjudande. Mannen kan få en extra dag att leva om han tillåter att något som är betydelsefullt för honom försvinner från världen. Men vad är han villig att ge upp? Choklad, mobiltelefoner, katter… För varje sak som försvinner från världen försonas mannen allt mer med sitt förflutna och med sitt öde, men hur många saker är värda att offra för ytterligare en dag i livet?

Om alla katter i världen försvann är en rolig, sorglig och gripande bok. Det är en bok om förlust och om att förlika sig med det man har förlorat i livet. Liksom många böcker om ett liv som är på väg att ta slut så handlar det också mycket om livsglädje och om att ta tillvara på sina dagar på jorden. Det handlar om vad som är viktigt i livet och om vad som inte är det. Det är en kort och lättläst, men också väldigt välskriven bok. Jag har provat att läsa flera japanska författare och det är inte alla jag kommer bra överens med. Kanske beror det på kulturskillnader, men jag har till viss del ett komplicerat förhållande med japanska böcker. Men det här var en bok som verkligen föll mig i smaken. Jag tyckte väldigt mycket om den. Jag drogs in i handlingen direkt och ville inte gärna lägga boken ifrån mig. Om alla katter i världen försvann är en riktig pärla som jag tror passar de flesta, oavsett om man tycker om katter eller inte.

Betyg: 4 av 5

 

Titel: Om alla katter i världen försvann

Författare: Genki Kawamura

Sidor: 229

Förlag Nona

Utgiven: 2012 (På svenska 2020.)

 

Stort tack till bokförlaget Nona för recensionsexemplar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar