fredag 2 april 2021

”Små glädjeämnen” av Clare Chambers


År 1957. Till en lokaltidning i Londontrakten kommer ett brev där en kvinna påstår sig ha varit med om en jungfrufödsel. Hon hävdar att hon utan tvivel var oskuld vid tillfället då hon blev gravid. Journalisten Jean får i uppdrag att intervjua kvinnan i fråga och ta reda på om historien kan tänkas vara sann. Ju mer indragen Jean blir i storyn kring kvinnan desto mer indragen blir hon också i kvinnans familj och känner speciellt dragning till den äkta mannen. Kanske är det äntligen Jeans tur att få uppleva riktig glädje i livet.

Jag tycker väldigt mycket om Små glädjeämnen. Bara idén om jungfrufödseln fascinerar mig, men det visar sig att den här boken innehåller så mycket mer. Det handlar om vänskap och om kärlek samtidigt som mysteriet om hur kvinnan blev gravid är ständigt närvarande. Jag kom snabbt in i boken som är väldigt fängslande och svår att lägga ifrån sig. Jag tycker om karaktärerna, även de som ibland är svåra att tycka om, och den brittiska 50-talsmiljön boken utspelar sig i. När slutet kommer är jag inte beredd på det som sker och jag vet egentligen inte vad jag tycker om det. En del av mig är förkrossad och en del av mig tycker att just slutet bidrar till att göra boken ännu bättre. Det här är verkligen en bok som underhåller mig från första sidan till sista och det är en bok som jag vill rekommendera till alla. Läs den, för den är så bra!

Betyg: 4 av 5

 

Titel: Små glädjeämnen

Författare: Clare Chambers

Sidor: 373

Förlag: Etta [Sekwa]

Utgiven: 2020

 

Stort tack till Sekwa förlag för recensionsexemplar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar