tisdag 30 mars 2021

”Djur” av Lise Tremblay

 


Benoit är en pensionerad tandläkare som har lämnat både familj och hem i Montreal för att leva ett stilla liv tillsammans med sin hund Dan i norra Quebec. Men Dan är döende och Benoit bestämmer sig för att behandla hunden hemma så länge som möjligt. Älgjakten närmar sig och vargar har synts i skogen. När några inom jaktlagen vill jaga vargarna så väcks gamla osämjor till liv i byn. Samtidigt ska Benoits dotter Carole göra en livsomvändande operation. Benoit försöker stötta dottern på bästa sätt men tvingas brottas med det faktum att han aldrig riktigt fanns där för sin familj när Carole växte upp.

Djur är en riktig liten pärla. En bok som handlar om allt och ingenting, om livet i det stora och det lilla. Benoit påverkas samtidigt av att hans hund är döende och av att hans dotter får sin livsvilja tillbaka efter att ha genomgått en operation. På ett väldigt vardagligt sätt är både döden och livet närvarande i boken. Det är en kort och lättläst, och samtidigt fängslande roman. När jag hade börjat läsa kunde jag inte lägga den ifrån mig innan den var utläst. Ändå har jag svårt att förklara vad jag tyckte var så bra med boken och vad den ens handlar om. Störst intryck på mig gör de delar som handlar om Benoits dotter Carole, som varken vill vara kvinna eller man. Det är gripande att läsa om Benoits kärlek till sin dotter och även om hans kärlek till sin hund. Djur är en bok i ett litet format som gjorde mig väldigt nyfiken på att läsa mer av Lise Tremblay. Som sagt, en riktig liten pärla som jag kan rekommendera alla att läsa.

Betyg: 4 av 5

 

Titel: Djur

Författare: Lise Tremblay

Sidor: 150

Förlag: Rámus

Utgiven: 2017 (På svenska 2021)

 

Stort tack till Rámus förlag för recensionsexemplar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar