torsdag 18 mars 2021

”Om dom vänder sig mot oss” av Fatimah Asghar

 


Jag läser sällan poesi. Jag recenserar poesi ännu mer sällan. Anledningen är att jag är rädd. Rädd för att inte förstå, rädd för att missuppfatta, rädd för att misstolka. Men jag har börjat försöka läsa en diktsamling lite då och då. Sakta närmar jag mig poesin, och jag tycker ofta om det jag läser, som i detta fall. När jag fick erbjudandet att läsa och recensera Om dom vänder sig mot oss vad det två saker som gjorde att jag tackade ja: det fina omslaget och att den är skriven av en muslimsk feminist. Muslimska feminister är något jag inte läst tillräckligt av och om, och jag är så glad att jag har läst den här diktsamlingen. Den är inte alls svår att förstå, tvärt om. Den handlar om tillhörighet, om saknaden av ett land, men också om att växa upp som muslimsk flicka och kvinna. Den är bitvis experimentell och en favorit i samlingen heter ”Karta hem” och tar formen av ett korsord. Personligen tycker jag mycket om de delar när Fatimah Asghar berättar om sin uppväxt. Hur hon undrade över varför det står i Koranen att kvinnan inte ska förändra någon del av kroppen men att Moster A säger att systerns könshår är ”mot Allahs vilja” och får henne att raka bort det. Det hon skriver om att vara tonåring och känna skam och förvirring över kroppsliga saker är något som jag känner väl igen mig i. Det handlar inte så mycket om religion eller hudfärg som det gör om att vara kvinna.

Om dom vänder sig mot oss är lättläst, fascinerande och fängslande. Jag fullkomligt älskade och slukade den, kunde inte lägga ifrån mig den utan läste den i ett svep. Och jag kommer att läsa om den. Det är en poesisamling som jag rekommenderar alla att läsa och som dessutom passar oss som är lite rädda för poesi väldigt bra. Jag vill avsluta med ett stycke från dikten ”Min kärlek till naturen” som roade mig mycket och som jag känner väl igen mig i.

”Jag lovade mig själv att vara naken,
här, i all den här naturen, men den första dagen
såg jag en fästing klänga i mitt armhår för glatta
livet & kände inte en chans att jag utsätter
min fitta för dom här inslagen. Min kärlek
till naturen är som min kärlek till det mesta:
växlande & teoretisk. Börjar något krypa
flyr jag fältet.”

 

Betyg: 5 av 5

 

Titel: Om dom vänder sig mot oss

Författare: Fatimah Asghar

Sidor: 134

Förlag: It-Lit

Utgiven: 2018 (På svenska 2020)  

 

Stort tack till It-Lit förlag för recensionsexemplar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar