fredag 26 mars 2021

”Kylskåpsmonologerna” av Catherynne M. Valente

I undervärlden samlas en grupp kvinnor som dött för att de råkat älska fel man och berättar för varandra om sina öden. De är fast i tiden, i de kläder de dog i, och fast i sina känslor. De kallar sig Hell Hath Club.

1999 gjorde serieförfattaren Gail Simone en lista som blev till en hemsida: Women in Refrigerators. Namnet kom från en incident i Green Lantern-serien där hjältens flickvän styckas och stoppas in i ett kylskåp. Gail Simone ville uppmärksamma en trop i superhjältevärlden, där kvinnliga karaktärer fråntogs sina krafter, våldtogs eller mördades, ofta i syfte att utveckla en manlig karaktär. Hon ville försöka förstå varför detta förekom så ofta och vad det innebar. Det är med avstamp ur detta som Catherynne M. Valente har skrivit sin roman Kylskåpsmonologerna. Det är en roman om kvinnor som offrats för männens skull, men som vill återta kontrollen över sina förlorade liv genom att berätta historier om hur de dog.

Premissen för den här romanen låter nästan för bra för att vara sann, och tyvärr lever den inte riktigt upp till mina förväntningar. Jag älskar idén, men jag förstår mig inte alltid på berättelserna i boken. Historierna känns väldigt inspirerade av just serietidningar och jag är inte så van vid att läsa serier, speciellt inte om superhjältar. Berättelserna i boken är mörka, bittra, smärtsamma, men innehåller också sarkasm och humor. Några av berättelserna tycker jag väldigt mycket om medan andra inte berör mig alls. Kanske beror det just på att jag inte är van vid superhjältar. Kanske är det här en bok som passar perfekt om man tycker om serietidningar eller tv-spel med hjältar, och jag tycker verkligen att den som är nyfiken på boken ska läsa den. Den innehåller dessutom fantastiska illustrationer av Annie Wu.

Att Kylskåpsmonologerna är en feministisk bok råder det inga tvivel om, det var bara inte riktigt min typ av bok. Ändå så är en del av mig sugen på att läsa den igen, se om jag har missat något, så kanske läser jag om den och kanske ändrar jag då uppfattning om den. En fin sak med böcker är ju just att man kan läsa dem flera gånger och finna nya saker i dem.

Betyg: 3 av 5

 

Titel: Kylskåpsmonologerna

Författare: Catherynne M. Valente

Sidor: 168

Förlag: Subversiv förlag

Utgiven: 2017 (På svenska 2020)

 

Stort tack till Subversiv förlag för recensionsexemplar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar