onsdag 10 mars 2021

”En andra allians” av Denise Rudberg

 


I Stockholm 1940-1941 arbetar Signe, Elisabeth och Iris i hemlighet med att avlyssna Tyskland, knäcka deras koder och läsa deras meddelanden. Samtidigt anländer flera tyskar till stan för att värva tyskvänliga svenskar till sin sida. Men Signe blir alltmer sjuk och Elisabeth står inför ett livsavgörande val. Och kommer Iris och hennes söner att kunna stanna i Sverige?

En andra allians är uppföljaren till Det första chiffret och tar vid ungefär där vi lämnade de tre kvinnorna. Det är en bra och spännande bok om Sverige under tiden för andra världskriget. Jag tyckte om den första boken i serien, men tycker nog att den här är snäppet bättre. Precis som i Det första chiffret så tycker jag mest om hur romanen skildrar kvinnlig vänskap, speciellt den mellan den försiktiga Signe och yrvädret Elisabeth. Jag vill inte avslöja för mycket av handlingen, speciellt inte när det är andra boken i en serie, och jag tycker nog att man ska läsa Det första chiffret innan man läser En andra allians. Det är i Det första chiffret som vi lär känna Signe, Elisabeth och Iris och får se deras vänskap växa fram. Den här boken fokuserar nästan helt på Signe och Elisabeth och jag saknar Iris lite. Boken börjar med en väldigt intressant prolog med Iris men det känns som att det inte spinns vidare på den tråden, vilket jag tycker är synd i en i övrigt bra bok. Jag tror att om man tyckte om Det första chiffret så kommer man tycka om även En andra allians. Och jag ser mycket fram emot tredje delen, Er tredje man, som kommer ut i sommar.

 

Betyg: 3,5 av 5

 

Titel: En andra allians

Författare: Denise Rudberg

Sidor: 279

Förlag: Forum

Utgiven: 2020

 

Stort tack till bokförlaget Forum för recensionsexemplar!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar