måndag 15 mars 2021

”Ljusnan du mörka” av Lars Landgren

 


I en eka på Ljusnan färdas två personer. Medan de flyter genom Hälsingland berättar den äldre historier för den yngre. Historier som utspelar sig i de mörkaste delarna av landskapet, fyllda av folktro och skräck. Historier som fängslar, fascinerar och skrämmer.

Jag har varit ett fan av Creepypodden sen första avsnittet släpptes. Jag har lyssnat på alla avsnitt flera gånger och kan bitar av vissa historier nästan utantill. Flera av mina favoritberättelser har skickats in av en anonym lyssnare som skrivit historier som utspelar sig i Hälsingland. ”Avholmsberget”, ”Saten” och ”Gröntjärn” är tre exempel, och de finns med i Ljusnan du mörka. Ja, Lars Landgren är den anonyma författaren och här samlar han dessa berättelser med ett gäng andra, och alla utspelar de sig i Hälsingland. Och de är riktigt bra! Redan vid första historien, innan jag upptäckt att några av berättelserna lästs upp i Creepypodden, så var jag fast. Jag älskar hur Lars Landgren blandar gammal folktro med nutid. Jag tycker om det mörka, det kusliga och det ofta sorgsna i hans berättelser. Jag bor själv i Hälsingland, är född och uppvuxen i en liten stad vid kusten, i närheten av där Ljusnan mynnar ut. Det var såklart en stor del i varför jag ville läsa den här boken, för alla tycker vi nog om att läsa om platser vi känner till. Men även om man inte har någon anknytning till Hälsingland, även om man aldrig har satt sin fot i landskapet, så tror jag att den här boken kan locka många. Creepypoddens framgång har visat att vi svenskar verkligen tycker om den här typen av berättelser och jag tror att många kommer att älska den här boken.

Jag själv älskar Ljusnan du mörka! Det är en bok jag längtat efter länge utan att jag visste om det. Jag går helt upp i läsningen och glömmer allt omkring mig. Det finns några få historier som inte riktigt griper tag i mig, men de flesta är fullkomligt fantastiska. Min favorit är troligtvis ”Saten” som utspelar sig på ett demensboende i Bollnäs där alla plötsligt berättar hemska historier om Iris Hassel och där personalen märker att allt inte står rätt till. En annan historia som stannat kvar hos mig är ”Brudstenen” där vi får lära oss hur farligt det kan vara att ge sig ut ensam i en båt på Ljusnan på Midsommarafton. Jag vill redan läsa om boken och jag kommer rekommendera den till alla jag känner. Alla som tål att bli lite skrämda i alla fall.

Betyg: 4,5 av 5

 

Titel: Ljusnan du mörka

Författare: Lars Landgren

Sidor: 424

Förlag: Albert Bonniers förlag

Utgiven: 2021

 

Stort tack till Albert Bonniers förlag för recensionsexemplar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar