onsdag 3 mars 2021

”Den besvärliga Elin Wägner” av Ulrika Knutson

 


Jag ska erkänna att jag inte hade så stor koll på Elin Wägner innan jag läste den här biografin. Jag hade läst hennes roman Norrtullsligan och visste att hon varit medlem i Svenska Akademien, men det var också allt. Jag ska också erkänna att det var titeln på den här boken som fångade mitt intresse. Är det något jag gillar att läsa om så är det besvärliga kvinnor. Besvärliga kvinnor behövs för att göra skillnad i samhället, och Elin Wägner gjorde verkligen skillnad. Flera av hennes bäst säljande böcker var samhällskritiska och handlade om hur kvinnor hade det under den tid de skrevs. Dessutom var Elin Wägner en väldigt produktiv skribent och engagerad i flera kvinnofrågor. I den här biografin möter vi även många av Elins vänner och bekanta, kvinnor som kämpade för rösträtt och kvinnlig frigörelse. Boken blir som ett tidsdokument över kvinnornas kamp eftersom det var så centralt i Elin Wägners liv. Kvinnorna kring författarinnan får större utrymme och betydelse än männen, och det tycker jag väldigt mycket om.

Den besvärliga Elin Wägner är en väldigt intressant biografi, som handlar lika mycket om kvinnokampen under 1900-talets första hälft som den handlar om en framgångsrik författarinnas liv. Jag tycker att Ulrika Knutson gör ett bra jobb med att skriva en bok som är lättläst utan att förlora vetenskaplig tyngd. Boken känns luftig samtidigt som den är fylld av fakta. Jag tycker att det är en välskriven biografi som jag verkligen kan rekommendera den nyfikne att läsa. Men var beredd på att boken kan få dig att vilja läsa alla romaner skrivna av Elin Wägner, för det vill i alla fall jag göra.

Betyg: 4 av 5

 

Titel: Den besvärliga Elin Wägner

Författare: Ulrika Knutson

Sidor: 390

Förlag: Historiska Media

Utgiven: 2020

 

Stort tack till Historiska Media för recensionsexemplar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar