torsdag 25 februari 2021

”Station elva” av Emily St. John Mandel

 


Det är vinterkväll i Toronto när skådespelaren Arthur Leander ska framträda i pjäsen Kung Lear, men mitt i föreställningen faller Arthur ihop på scen och dör. Samma kväll sprider sig ett dödligt virus över Nordamerika. Ett virus som kommer lämna få människor vid liv. Tjugo år senare reser Kirsten runt med en grupp skådespelare och musiker som framför Shakespearepjäser i de små primitiva samhällen som bildats efter pandemin. Hon lever ett hårt liv i en värld där överlevnad inte är självklart. Ryktet sprids om en fristad i söder, men finns verkligen denna plats och kommer sällskapet kunna ta sig dit?

Jag har full förståelse för att många vill undvika att läsa om pandemier just nu när vi befinner oss i en, men jag tillhör den skara som kastar mig över den här typen av dystopiska berättelser. Den här boken utspelar sig före, under och tjugo år efter pandemin, och väver ihop en saga som verkligen fängslade mig. Och fast vi ständigt kastas runt i tiden så är det aldrig svårt att veta var vi är eller vad som händer. Jag tycker om alla karaktärer i boken, jag tycker om språket och jag tycker om hur lättläst romanen är. Författaren har ett sätt att skriva som gör att jag hela tiden vill läsa vidare. Jag slukade verkligen den här boken, och när jag hade läst ut den ville jag genast läsa den igen. Jag älskade att gå in i den värld som Emily St. John Mandel målar upp, även fast det är en värld jag aldrig skulle vilja leva i. Jag förstår de som nu i pandemitider helst vill läsa lättsamma böcker, men jag tycker det är synd om folk skulle missa den här boken. Jag älskar den och jag tror att många läsare verkligen skulle tycka om den. Om du tillhör de som inte vill läsa Station elva just nu så tycker jag att du ska skriva upp den på en ”att läsa”-lista och läsa den när världen förhoppningsvis befinner sig i en bättre tid. Och om du inte har några problem med att läsa om pandemier tycker jag att du ska läsa boken nu direkt. Den är skrämmande aktuell och fantastiskt fängslande.

Betyg: 5 av 5

 

Titel: Station elva

Författare: Emily St. John Mandel

Sidor: 358

Förlag: Trut Publishing

Utgiven: 2014 (På svenska 2020)

 

Stort tack till Trut Publishing för recensionsexemplar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar