torsdag 11 februari 2021

”Hennes kropp och andra parter” av Carmen Maria Machado

 


En kvinna bär ett band om halsen som ingen får röra. En annan gör en lista över alla sina sexpartners medan ett mystiskt virus håller på att ta död på mänskligheten. En kvinna opererar magsäcken vilket får oväntade följder och en säger upp sig när hon får veta vad som finns isytt i de klänningar hon säljer.

Carmen Maria Machados berättelser är en blandning mellan psykologisk realism, science fiction, fantasy och skräck. De har alla en aura av mystik och tänjer på gränserna för olika genrer. De handlar om kvinnor, om deras kroppar, om våldet mot deras kroppar men även om njutningen av dem. Jag upplever kvinnorna i dessa noveller som starka och svaga på samma gång. De är överlevare, men har alla en akilleshäl. Sexualiteten är viktig i många noveller och vi möter kvinnor som har sex med både män och andra kvinnor på ett väldigt självklart sätt. Och jag tycker mycket om det. Jag tycker om språket, teman och tonen i dessa berättelser. Jag sträckläser varje novell, men måste ta en paus mellan dem för att smälta det jag just läst. När jag läser Carmen Maria Machados noveller känns det som att jag går in i en annan värld som inte alltid följer vår världs fysiska lagar. Jag trivs i den världen även om den skrämmer mig lite. Hennes kropp och andra parter är en väldigt bra och fascinerande samling berättelser som jag redan vill läsa igen. Jag rekommenderar boken till alla som vill läsa något som utmanar genrelitteraturen och till alla som helt enkelt tycker om noveller. Jag kan inte sluta tänka på den här boken och jag är säker på att kvinnorna i dessa berättelser kommer leva med mig lång tid framöver.

Betyg: 4 av 5

 

Titel: Hennes kropp och andra parter

Författare: Carmen Maria Machado

Sidor: 279

Förlag: Norstedts

Utgiven: 2017 (På svenska 2020)

 

Stort tack till Norstedts förlag för recensionsexemplar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar