torsdag 18 februari 2021

”Vänligheten” av John Ajvide Lindqvist

 


En morgon står den bara där. En gul, låst container i Norrtäljes hamn. Ingen vet hur den har kommit dit och ingen vet vem som äger den. När containern så småningom öppnas kommer dess innehåll att påverka hela Norrtälje. Något händer med den vardagliga vänligheten och människor börjar bete sig annorlunda. Vi får följa sex personer vars vägar korsas under denna tid och hur de och deras relationer utvecklas. Vad var det egentligen som fanns i containern och går det att hindra den katastrof som kryper allt närmare?

John Ajvide Lindqvist har länge varit en av mina absoluta favoritförfattare och jag längtade så efter att få kasta mig över Vänligheten, en bok som ska handla om vad som händer när Fasan släpps lös. Men vad hände egentligen? Jag har sällan varit så kluven till en bok. En del av mig älskar boken. Jag älskar språket, drivet, handlingen och att 715 sidor på något sätt bara flyger förbi och inget känns för långt, för utdraget eller överflödigt. Det är så bra och jag kan inte sluta läsa. Men något skaver under läsningen. Två av de kvinnliga karaktärerna i boken är överviktiga och det är här en stor del av problemen börjar. Det känns som att fettfobin får onödigt stort utrymme och jag är osäker på varifrån detta hat mot tjocka människor kommer ifrån. Många har tolkat det som att det är ett tecken på den orättvisa och förtryckande värld vi lever i, men jag delar tyvärr inte den tolkningen. Dels så kommer föraktet mot de två överviktiga personerna inte bara från de övriga karaktärerna i boken utan mer från den allvetande berättaren. Dels så känns det som att författaren överdrivet går in för att förklara hur tjocka dessa personer är, nästa som att han ibland vältrar sig i beskrivningar av deras kroppar. Jag undrar dessutom varför han just valt att fokusera på fettfobin som det som är skevt i samhället. I boken finns en invandrarfamilj och två av huvudkaraktärerna kommer från denna familj. Jag kan tycka att det kanske borde skrivits mer om problemet med rasism för dessa personer. Rasism tas upp i boken, men det riktar sig inte mot någon av huvudkaraktärerna på det sätt som fettföraktet riktar sig mot de två kvinnorna. Jag är besviken. Samtidigt som jag var helt slukad av berättelsen så var det flera gånger som jag tänkte att jag inte visste om jag ville läsa vidare. För det skaver och gör ont och jag blir så arg. Jag blir dessutom besviken på hur John Ajvide Lindqvist porträtterar karaktärer med psykisk ohälsa. Jag får uppfattningen av att han inte gjort tillräckligt med research inom detta ämne. Jag är som sagt väldigt besviken och undrar över om jag fortfarande kan kalla John Ajvide Lindqvist för min favoritförfattare. Det här är i alla fall inte någon ny favoritbok. Boken skulle egentligen vara värd ett toppbetyg, men jag kan inte ge den det. Allt jag hoppas nu är att vi slipper fettfobi och dålig framställning av psykisk ohälsa i nästa bok av John Ajvide Lindqvist.

Betyg: 3 av 5

 

Titel: Vänligheten

Författare: John Ajvide Lindqvist

Sidor: 715

Förlag: Ordfront

Utgiven: 2021

 

Stort tack till Ordfront förlag för recensionsexemplar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar