måndag 15 februari 2021

”Efter solen” av Jonas Eika

 


I Cancun arbetar unga pojkar på stranden för att tillfredsställa de rika turisternas behov. I en storstad utgör tre personer ett slags familj som väntar på en stor förändring då ett barn är på väg. Och i öknen hittar en äldre man ett främmande föremål som kommer uppta allt mer av hans existens.

Efter solen består av fem noveller och tilldelades Nordiska Rådets litteraturpris 2019. Jag var redan nyfiken på den här boken, men blev såklart ännu mer intresserad av att läsa den när jag hörde att den fått detta pris. Novellerna är välskrivna och fängslande, men det är något som skaver och inte faller mig riktigt i smaken. Vissa noveller känns alldeles för kompakta och det finns flera scener i boken som är alldeles för extrema för min smak. Jag vet inte om författaren är ute efter att uppröra eller äckla läsaren, men jag känner avsmak och det drar såklart ner betyget. Jag tvivlar inte på att Jonas Eika är en bra författare som är väl värd litteraturpriset, men för mig känns flera stycken i novellerna alldeles för effektsökande. Jag kommer nog inte rekommendera boken till andra men avråder heller inte den nyfikne att läsa den. Bara för att den inte föll mig i smaken så är det inte en dålig bok. Som tur är så tycker alla om olika böcker och jag tror säkert att det finns många läsare där ute som kommer tycka mycket om den här.

Betyg: 2 av 5

 

Titel: Efter solen

Författare: Jonas Eika

Sidor: 185

Förlag: Modernista

Utgiven: 2018 (På svenska 2020)

 

Stort tack till Modernista för recensionsexemplar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar