fredag 3 april 2020

”De kallar oss zombier” av KG Johansson


Efter en middag hemma med sin man väcks Kattis lustar överraskande till liv. Det känns nästan som något primitivt och på natten drömmer hon om vilda djur. När det händer ännu en kväll avslöjar hennes man att han gett henne en drog han själv utvecklat, och då svartnar det för Kattis. När hon kommer till medvetande igen ligger hon bredvid sin makes sargade kropp och hon förstår att hon i vrede har mördat honom. Hon försöker göra sig av med kroppen och städa huset, men hennes lust för sex och död tycks ha väckts för alltid och hon ger sig ut på jakt efter nya offer.
De kallar oss zombier bygger på en väldigt intressant idé; en zombieroman utifrån zombiens perspektiv. Tyvärr så har jag flera problem med just den här romanen. Till en början fokuseras det mycket på sex. De smittade får en ökad sexlust och tycks drivas mer till att ha sex än döda andra människor. Det blir snabbt tröttsamt. Jag får heller aldrig någon förklaring till hur själva smittan sprids. Här finns till en början inget ätande av hjärnor eller liknande, och det verkar som att det räcker med att bli dödad av en smittad för att själv bli ”zombie”. Det första offret stryps, vilket ju inte förklarar hur smittan förs över från en person till en annan. Jag känner mig förvirrad ganska långt in i boken. Men det finns även bra delar. Jag tycker om att läsa om hur Kattis utåt försöker fortsätta leva normalt, gå till jobbet och täcka upp för den dödade maken. Dessa delar är de mest intressanta och mest underhållande. Sexet avtar också framåt i boken vilket är bra. Det blir mindre fokus på det och mer fokus på jakt, på spelet mellan smittade och osmittade, på hur livet som zombie faktiskt skulle kunna vara. Jag är något besviken på romanen, men glad att jag har läst den. Det var i slutändan ganska underhållande ändå och liknar inget jag läst förut. Bra idé, som sagt, jag önskar bara att den hade varit bättre genomförd.
Betyg: 2 av 5

Titel: De kallar oss zombier
Författare: KG Johansson
Sidor: 267
Förlag: Hoi förlag
Utgiven: 2019

Stort tack till Hoi förlag för recensionsexemplar av boken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar