lördag 11 april 2020

Uppdatering påskläsutmaningen och lite om hur jag läser

I torsdags började den påskläsutmaning som Mias bokhörna håller i och som går ut på att läsa så många sidor som möjligt under påskhelgen. Min läsning har hittills inte riktigt gått som jag hade tänkte mig. Under torsdagen och fredagen läste jag bara 25-30 sidor per dag. Jag hade helt enkelt ingen läsro. Idag, påskafton, har jag dock kommit igång bättre med läsningen. Jag har läst ca 240 sidor, och jag har tänkt läsa någon timme till innan jag går och lägger mig. En bra läsdag tycker jag. Just nu läser jag två böcker: Hästpojkarna av Johan Ehn (är på sidan 106) och Vedergällningen av Lotta Lundh (är på sidan 198).

 
Jag inledde läsutmaningen med att läsa Hästpojkarna, men eftersom det är påskafton idag ville jag läsa lite ”påskekrim” så jag gjorde en paus i den boken för att läsa Vedergällningen. Hade det här varit tiden innan jag började blogga och instagramma om böcker så hade jag aldrig gjort så. Då läste jag alltid bara en bok åt gången. På sin höjd kunde jag läsa en skönlitterär bok samtidigt som en facklitterär, men det var sällan. Då läste jag inte heller så mycket som jag gör nu, inte ens under de perioder då jag pluggade litteraturvetenskap. Men mitt litteraturintresse har breddats de senaste åren och nu läser jag mer än jag någonsin gjort. Det är kul att se hur bokblogg- och instagramvärlden har förändrat mitt läsande. Nu kan jag också läsa flera böcker på samma gång, även om jag fortfarande föredrar att läsa en bok åt gången. Jag föredrar att fokusera på en bok, en värld att försvinna in i och glömma verkligheten för en stund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar