torsdag 9 april 2020

”Hit, men inte längre” av Maria Maunsbach


Margit är uttråkad. Hon är trött på sitt jobb på socialen och trött på sin trygga sambo Andreas. Hon längtar efter något annat. En helg åker hon från Malmö till Stockholm för att vara otrogen. På nätet har hon träffat Karl och nu ska hon äntligen få leva ut sina fantasier. Men det bli inte som hon förväntat sig – inte alls. Margit upplever något som hon inte kan berätta för någon om, men som kommer att förändra hela hennes tillvaro.
Jag tyckte mycket om Maria Maunsbachs debutroman Bara ha roligt, så mina förväntningar på Hit, men inte längre var ganska stora. Jag hoppades att det än en gång skulle handla om förhållanden som inte riktigt fungerar och förhoppningar som inte infrias, något som Maria Maunsbach skrev om väldigt bra om i debutromanen, och jag fick det jag ville ha. Margit träffar olika män som det på olika sätt inte fungerar att ha en relation med. Oftast sker träffarna på männens villkor och Margit försöker oftast vara männen till lags. Hon vill inte vara besvärlig, inte göra någon besviken. Men Margit upptäcker snart att hon själv blir besviken på de män hon träffar och hon börjar säga ifrån, säga emot, men det är inte lätt. Jag älskar Maria Maunsbachs förmåga att beskriva obekväma situationer. Hennes böcker handlar inte om flicka som träffar pojke och lever lycklig i alla sina dagar, hennes böcker handlar om verkligheten. Jag kan själv, tyvärr, känna igen mig i mycket i boken. Hit, men inte längre handlar om maktspel och gränser – om vem som styr och vem som följer. Både männen och kvinnorna i boken är medvetna om att de lever i en värld där män är fysiskt starkare än kvinnor, och att de därför kan ta för sig på ett annat sätt. Det är en intressant och väldigt välskriven bok. Lättläst språk, men inte helt bekväm läsning, precis som jag tycker om. Maunsbach har ett fantastiskt sätt att beskriva obekvämligheter och besvikelse på. Det låter kanske tråkigt att läsa om, men det är det absolut inte. Jag uppskattar varje minut jag får spendera med den här boken. Jag fortsätter att imponeras av Maria Maunsbachs författande och jag längtar efter fler böcker av henne.
Betyg: 4 av 5

Titel: Hit, men inte längre
Författare: Maria Maunsbach
Sidor: 229
Förlag: Brombergs
Utgiven: 2019

Stort tack till Brombergs förlag för recensionsexemplar av boken!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar