tisdag 14 april 2020

”Det onda” av Inès Bayard


Marie är trettiotvå år gammal. Hon är lyckligt gift och har ett jobb som hon trivs väldigt bra med, och hon och hennes man har precis bestämt sig för att skaffa barn. Allt är bra i Maries liv fram till den dag då hennes chef ger henne skjuts hem från jobbet. I bilen våldtar han Marie. Marie vet att hon aldrig kommer berätta för någon om vad som hänt, men hon kan inte glömma och hennes kropp påminner henne ständigt om övergreppet. Så upptäcker Marie att hon är med barn och hela hennes liv rasar.
Det onda är en stark, gripande och obehaglig roman, men samtidigt en väldigt viktig sådan. Jag tror att det behövs skrivas böcker om allt som sker i världen, även de fruktansvärda sakerna, och det här är en bok som handlar om det fruktansvärda. Det onda handlar om något som är så hemskt att det knappt går att prata om, men som vi måste prata om. Vad händer med en kvinna när hon blir våldtagen? Här får vi följa ett tänkbart scenario om hur det kan bli. Inès Bayard har ett bra och trovärdigt sätt att beskriva Marie och hennes tankar och känslor. Jag dras in i historien och vill inte lägga boken ifrån mig, fast jag vet hur fruktansvärt den kommer sluta. Fast det är en bok om det värsta som kan hända så kan jag inte sluta läsa. Jag vill inte blunda för det fruktansvärda. Jag är imponerad över hur bra den här boken är med tanke på att det är en debutroman. Jag är också imponerad över hur bra Inès Bayard behandlar detta svåra ämne. Språket är vackert och fängslande och handlingen är, fast hemsk, trovärdig. Jag tyckte väldigt mycket om den här boken och vill gärna läsa mer av Inès Bayard i framtiden. En liten varning dock: om du inte tycker om böcker där övergrepp beskrivs ska du nog hoppa över den här boken. Men om du tål att läsa om övergrepp tycker jag absolut att du ska läsa den. Det här är en viktig bok - och en väldigt bra sådan!
Betyg: 4 av 5

Titel: Det onda
Författare: Inès Bayard
Sidor: 197
Förlag: Polaris
Utgiven: 2018 (På svenska 2020)

Stort tack till bokförlaget Polaris för recensionsexemplar av boken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar