tisdag 21 april 2020

”Skred” av Marit Sahlström


Hon borde vara lycklig. Hon har en bra man, två fina barn och ett tillfredställande jobb. Men något är fel. I bröstet byggs en oro upp. Oron om att inte räcka till, som mamma, som fru, som anställd. Hur ska hon hinna göra allt som förväntas av henne? Dagarna är stressfyllda och nätterna sömnlösa. Oron växer sig starkare och snart ser hon bara en väg ut.
Skred är inte bara en bra roman – det är en viktig sådan! Jag tror att många, speciellt kvinnor, och ännu mer speciellt kvinnor med barn, kan känna igen sig i den här boken. Skred handlar om att känna att man inte räcker till och vilka övriga känslor som kommer med det. Utmattningssyndrom och utbrändhet är vanliga sjukdomar i dagens samhälle, men i alla fall jag har läst väldigt lite om det i skönlitteraturen. Jag tror att det är viktigt att det skrivs även skönlitterära texter om ämnet som folk kan känna igen sig i, eftersom många finner tröst i det. Och även om jag tror att kanske främst kvinnor kommer känna igen sig i just den här boken så hoppas jag att även många män kommer läsa den. Eftersom kvinnor ofta tar större ansvar för hem och barn kanske det här kan ge män en inblick i hur jobbigt det kan vara. Vi lever också i ett samhälle där det anses viktigt att vara en perfekt mamma, vilket huvudpersonen i Skred har svårt att leva upp till och det är hög tid att vi sätter press även på pappor att ta mer ansvar. Många hävdar att vi lever jämlikt, men i böcker som denna står det klart att kvinnan fortfarande är den som har störst press på sig från samhället – kvinnan som ska vara god mor, god maka och bra på sitt jobb. Den här boken beskriver på ett bra sätt vad som kan hända när man har press på sig att vara en ”duktig flicka” men inte känner att man kan leva upp till det. Skred är välskriven och lättläst, och som sagt väldigt viktig. Jag rekommenderar att du läser den här boken så ska jag läsa Marit Sahlströms debutroman, Och runt mig faller världen. Jag har en känsla av att även den kommer vara väldigt bra.
Betyg: 3,5

Titel: Skred
Författare: Marit Sahlström
Sidor: 209
Förlag: Ordfront
Utgiven: 2019

Stort tack till Marit Sahlström och Ordfront förlag för recensionsexemplar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar