tisdag 28 april 2020

”Bakvatten” av Maria Broberg


Det är sextiotal i Västerbottens inland när Nilas försvinner, men det kommer att dröja flera decennier innan sanningen om försvinnandet uppdagas. Den här boken handlar delvis om det. Den handlar också om tiden fram till försvinnandet, och tiden efter. Om människorna kring den lilla pojken och om vad som egentligen hände och varför.
Bakvatten är Maria Brobergs debutroman, och vilken debut det är! Den är lågmäld men ändå dramatisk, vacker och spännande. Jag tycker speciellt mycket om hur dialekt blandas in i språket, speciellt i dialogerna. Jag är sedan tidigare svag för romaner som utspelar sig norrut och den här är inget undantag. Jag älskar både miljön och karaktärerna, och förstås handlingen. Även om boken handlar om en pojke som försvinner så är det här ingen kriminalroman eller deckare. Det är en fängslande roman om några människor i en norrländsk by och det som binder dessa människor till varandra. Det är en roman om längtan, och om familj och tillhörighet. Jag har inte nog gott att säga om denna debutroman, bara att jag hoppas att Maria Broberg kommer att skriva fler romaner i framtiden. Och har du inte läst Bakvatten än så föreslår jag att du gör det. Speciellt om du som jag tycker om böcker som utspelar sig i Norrland.
Betyg: 4 av 5

Titel: Bakvatten
Författare: Maria Broberg
Sidor: 270
Förlag; Norstedts
Utgiven: 2020

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar