söndag 23 december 2018

”24 goda gärningar” av Jenny Fagerlund


Två år har gått sedan Emma förlorade sin sambo på julafton och nu närmar sig december. Emma har inte lyckats gå vidare i livet och julen är en svår tid för henne. Hennes syster försöker dessutom göra henne uppmärksam på att den butik Emma äger måste öka sin försäljning för att gå runt, men frågan är om Emma ens är intresserad av att driva vidare sitt företag. Hon har egentligen inte lust med någonting. Men så en kväll möter hon en äldre man som har svårt att ta sig fram i snömodden. Emma hjälper mannen hem och känner sedan sån lycka över att ha hjälpt en annan människa att hon ger sig själv ett löfte: hon ska göra en god gärning varje dag fram till julafton. Vad Emma i denna stund inte kan tänka sig är att detta projekt kommer mer eller mindre vända upp och ner på hennes liv.
 
Jag ville så gärna tycka om den här boken, speciellt efter att ha hört så mycket bra om den, men tyvärr faller den mig inte i smaken. Jag ogillar karaktären Emma en ganska lång bit in i boken, tycker hon beter sig otrevligt och barnsligt, och jag känner helt enkelt ingen sympati för henne eller bryr mig om vad som händer i boken. Slutet, som jag såklart inte tänker avslöja, innehåller dock några bra saker när det gäller bi-karaktärerna. Speciellt tycker jag om Lilians historia, och om boken hade handlat om henne istället för Emma så hade jag nog gett den ett högre betyg. Positivt är att det är en lättläst bok, med korta kapitel som gör att den går fort att läsa. Och bara för att jag inte tycker om den här boken så tvivlar jag inte på att många andra kommer älska den. Om du tycker om feelgood med lite romantik så kommer den här nog inte göra dig besviken. Tyvärr så är det inte min favoritgenre, och boken lämnar inget bestående avtryck hos mig.
Betyg: 2 av 5

Titel: 24 goda gärningar
Författare: Jenny Fagerlund
Sidor: 297
Förlag: Norstedts
Utgivningsår: 2018

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar