lördag 15 december 2018

”Sju dagar med familjen” av Francesca Hornak


Olivia lovat att spendera julhelgen med sina föräldrar och sin lillasyster Phoebe, och därmed kommer familjen Birch att vara samlad för första gången på flera år. Men Olivia, som är läkare, har varit i Afrika och jobbat med människor drabbade av den livsfarliga Haagepidemin. Det här betyder att familjen måste sitta i karantän i en hel vecka. En vecka ska visa sig vara lång tid för de fyra familjemedlemmarna, som alla har hemligheter de inte vill avslöja för de andra. I takt med att dagarna går blir det allt svårare att komma överens utan att avslöja för mycket om sig själva. Då dyker plötsligt en oväntad gäst upp och alla hemligheter kommer upp till ytan.
Sju dagar med familjen är en ganska annorlunda julroman. Långt ifrån allt är guld och gröna skogar för karaktärerna, som alla har mer eller mindre allvarliga problem att brottas med. Det här gör att det är en ganska allvarlig och ibland sorglig bok, men här finns också värme och familjekärlek. Jag hade väntat mig en lättsam, komisk feelgood-roman, men jag tycker inte riktigt den stämpeln passar på den här boken. Men det gör inte boken dålig – tvärt om. Jag tycker om nästan alla karaktärerna, och kan till viss del först deras handlande, även om jag själv aldrig skulle kunna ha hemligheter liknande dem de har. Det som inte riktigt håller för mig är hur vissa i familjen snabbt helt ändrar karaktärsdrag. Det är som att de blir nya personer över en dag, vilket inte känns speciellt trovärdigt. Men eftersom det är en julroman så är jag beredd att förlåta sådana saker, och i slutändan så tycker jag att det här är en helt okej bok och lagom mysig julläsning.
Betyg: 3 av 5

Titel: Sju dagar med familjen
Författare: Francesca Hornak
Sidor: 407
Förlag: Albert Bonniers förlag
Utgivningsår: 2017 (På svenska 2018)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar