tisdag 18 december 2018

”Brutna ben och brustna hjärtan – en alldeles omöjlig jul” av Maria Ernestam


Lisbeth är en 38-årig singel som arbetar som lärare i det lilla samhället Frillesås. Hon bor i ett litet hus vid havet och trivs ganska bra med sitt liv, men längtar ändå efter att något ska hända. Men så, plötsligt veckorna innan jul så händer alltför mycket på en gång. Föräldrarna bestämmer att jullunchen ska serveras redan klockan elva på julafton, Lisbeths höggravida syster vill föda sitt barn hemma, bästa vännens dotter anklagas för stöld, före detta pojkvännen dyker upp oanmäld och Lisbeths kök måste rivas upp. Droppen kommer när rektorn på skolan vill anställa en manlig alpin mästare som ska ta över Lisbeths idrottstimmar, men för det gör Lisbet upp en plan. Hennes till en början lilla vita lögn ska dock visa sig växa sig större än hon tänkt.
Maria Ernestam har skrivit en mysig och rolig julroman, som passar även oss som inte vanligen läser feelgood. Jag uppskattar att den romantiska delen inte får störst utrymme och att det handlar om en stark kvinna som faktiskt har lämnat ett dåligt förhållande och inte bara har kastat sig in i ett nytt, utan har krav på hur en eventuell pojkvän ska vara. Det handlar inte om att bli räddad av en man utan mer om att rädda sig själv och hitta den man är innan man ger sig in i ett förhållande. Jag tycker mycket om humorn i boken och jag skulle kunna se denna som en rolig julfilm. Jag tror verkligen att den här skulle passa bra som film. Den är inte för sockersöt och romantisk, utan mer rolig om en kvinna som låter en vit lögn växa sig för stor. Jag har läst en handfull julböcker de senaste veckorna och det här är den roman jag skulle rekommendera mest. På omslaget står det ”Årets julroman” och hittills är jag beredd att hålla med. Om du vill ha en rolig feelgood att läsa under jul så kan jag varmt rekommendera denna.
Betyg: 3 av 5

Titel: Brutna ben och brustna hjärtan – en alldeles omöjlig jul
Författare: Maria Ernestam
Sidor: 275
Förlag: Louise Bäckelin förlag
Utgivningsår: 2018

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar