måndag 10 december 2018

”En röd liten fågel i juletid” av Fannie Flagg


Oswald T Campbell är medelålders, frånskild och barnlös, men trivs ändå ganska bra med sitt liv i Chicago. Men vintern är på intågande och av sin läkare får Oswald veta att hans lungor är så dåliga att han bara har månader kvar att leva. Vill han köpa sig lite extra tid i livet borde han dessutom snarast flytta till varmare breddgrader. Och det gör Oswald. Av en slump får han kontakt med en kvinna i den lilla byn Lost River i Alabama och hon ordnar med boende åt honom. Oswald är först tveksam till hur han ska komma att trivas i den lilla byn, men det visar sig att byn och dess invånare har en positiv inverkan på hans liv på mer än ett sätt. En stor del av hans välmående kommer att bero på en liten flicka som plötsligt en dag dyker upp i den lilla byn. En flicka som kommer påverka alla dess invånare. Precis som en röd liten fågel också gör.
Jag har skrivit förut att jag inte gärna läser feelgood-romaner, men för den här gör jag gladeligen ett undantag! Den här boken är inte bara mysig och gör det varmt om hjärtat, den är även sorglig på sina ställen, men främst också rolig. Den är humoristisk och välskriven, och det uppskattar jag mycket. Jag glömmer nästan bort att det är feelgood jag läser. Boken är lättläst och passar bra nu i jultider, men är egentligen inte så julig som jag hade väntat mig. Själva handlingen utspelar sig under ett helt år, men julen har en viktig roll i boken. Det är en rörande berättelse om kärlek och vänskap, och om livet i en liten by där alla känner alla. Efter att ha läst den här är jag sugen på att läsa om Stekta gröna tomater på Whistle Stop Café, som också är skriven av Fannie Flagg. Och jag tar gärna emot förslag på liknande böcker. Slutligen, vill ni ha en mysig, rolig och rörande bok att läsa i jul så kan jag verkligen rekommendera En röd liten fågel i juletid.
Betyg: 3,5 av 5

Titel: En röd liten fågel i juletid
Författare: Fannie Flagg
Sidor: 274
Förlag: Månpocket
Utgiven på originalspråk: 2004

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar