tisdag 4 december 2018

”Kärlek, bakelser och en mops” av Annie England Noblin


Brydie återhämtar sig från en skilsmässa och sörjer att hon i samma veva förlorat sitt bageri. Hon behöver en nystart och flyttar till en ny stad där hon får erbjudandet att bo gratis i ett hus mot att hon samtidigt tar hand om ägarens bortskämda mops Teddy. Brydie är till en början tveksam, men med tiden blir hon vän med den gamla damen som äger huset och hon börjar även tycka om Teddy. Hon får ett nattjobb på ett bageri i en mataffär och på dagarna tar hon upp en ny hobby: att baka hundgodis. Och så träffar hon Nathan. Nathan jobbar på det äldreboende där Teddys matte bor och rastar sin hund i samma hundgård som Brydie går till med Teddy. Brydie och Nathan behöver inte springa på varandra många gånger innan de båda inser att de är dragna till varandra. Men kärlek går inte alltid som på räls och frågan är om Brydie och Nathan kan ta sig förbi de hinder de stöter på.
Jag ska erkänna direkt, jag läser väldigt sällan feelgood. Men samtidigt så vill jag ibland prova på även denna genre. När jag hittade den här boken, som bland annat handlar om en mops, kände jag att den nog kunde passa mig. Och jag hade delvis rätt. Jag tycker inte att det här är den bästa boken jag läst, men jag tycker att den är ganska mysig, speciellt nu innan jul. Boken utspelar sig på hösten, mellan oktober och jul, så det passade perfekt att läsa den nu i början av december. Titeln säger allt när det gäller handlingen. Det handlar verkligen om kärlek, bakning och hundar. Det finns några sorgliga tillfällen i boken, men för det mesta känner man sig varm och på bra humör när man läser den – som man ska känna av feelgood. Jag är under hela läsningen medveten om att det här egentligen inte är min typ av bok och att jag inte borde tycka om den, men samtidigt tycker jag det är skönt att läsa något lättsamt för en gång skull. Man vet vad det är man får med den här boken och det känns tryggt. Jag kan på ett sätt förstå varför så många läser feelgood. Om man tycker om mysiga böcker så tror jag att man kommer tycka om den här. Speciellt om man dessutom tycker om bakning och hundar.
Betyg: 3 av 5

Titel: Kärlek, bakelser och en mops
Författare: Annie England Noblin
Sidor: 358
Förlag: HarperCollins
Utgivningsår: 2017 (På svenska 2018)

Stort tack till HarperCollins för recensionsexemplar!

2 kommentarer:

  1. Jag läser en del feelgood men får lätt en överdos. Den här bok låter lite lockande mest p g a hundarna. Får se om den blir läst framöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här handlar ganska mycket om hundar, så om du gillar hundar tycker jag att du ska ge den en chans. :)

      Radera