fredag 7 december 2018

”Den brinnande flickan” av Claire Messud


Julia och Cassie har varit bästa vänner så länge de kan minnas och är inte alls förberedda på att sommaren som 12-åringar ska bli den sista tillsammans. När skolan börjar igen börjar även deras vänskap resan mot sitt slut. Cassie och Julia glider ifrån varandra, eller kanske är det Cassie som glider ifrån Julia. Julia kan dock aldrig släppa Cassie helt. Minnet av deras vänskap dröjer sig kvar och Julia gör allt för att försöka förstå Cassie och hennes handlingar.
Jag älskar böcker om flickors vuxenblivande, och det här är verkligen en bok i min smak. Vi får historien berättad genom Julias ögon, och vet aldrig riktigt vad av det hon berättar som är sant, men det gör också berättelsen mer intressant. Cassie blir nästan som ett mystiskt väsen som Julia inte kan hålla fast vid. Hon får ständigt återkomma till frågan om hur väl hon egentligen känner sin före detta vän. Det här är en ganska händelselös, karaktärsdriven roman, men skrivet på ett så bra sätt att den fängslar en från första sidan. Även om det inte händer mycket får vi följa flickorna på ett sätt som gör att en ständigt vill läsa vidare, och jag hade väldigt svårt att lägga ifrån mig boken. Det är en av de bästa skildringarna av förlorad vänskap som jag har läst. Det beskrivs hur svårt det kan vara med vänskap i tonåren, och hur svårt det kan vara att acceptera att en vänskap ibland tar slut. Den brinnande flickan är fin och sorglig, välskriven och fängslande. En bok som jag hoppas att många kommer att läsa.
Betyg: 4,5 av 5

Titel: Den brinnande flickan
Författare: Claire Messud
Sidor: 221
Förlag: Natur och kultur
Utgivningsår: 2017 (På svenska 2018)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar