måndag 30 juli 2018

”Blixtra, spraka, blända!” av Jenny Jägerfeld

 
Penny Löwe är skådespelardottern som slagit igenom stort med sin debutroman, och till och med tilldelats Augustpriset. Nu är det dags att följa upp debuten, men Penny har problem med skrivandet. Hon lever ett redan skandalomsusat liv när hon blir vän med Youtube-stjärnan Lola, som drar in henne i en värld ännu mer kantad av fester, droger och sex. Efter att ha bränt hela förskottet för sin kommande roman tillsammans med Lola i London försöker Penny under en tid ordna upp sitt liv. Det går inte som Penny tänkt och en dag står Lola utanför dörren och vill att de två ska bli vänner igen. Lola har även en idé för hur Penny ska få inspiration till sin kommande roman, men frågan är vad Lola egentligen vill få ut av det hela.
Jag ville verkligen älska Blixtra, spraka, blända! men det gjorde jag tyvärr inte. Missförstå mig rätt – det är en bra bok, den passade bara inte mig. Inledningen känns lång och utdragen, och beskrivningarna av Penny och Lola som tar droger och har sex med olika män varje natt får mig mest att känna mig gammal. Jag har även svårt att känna sympati för dessa unga kvinnor som inte verkar ha någon form av moraltänk. Jag förstår att det är en del av romanen, men tyvärr en del som blir för extrem för mig. Jag tycker dock mycket om de sista ca 100 sidorna, men det tar lång tid att komma dit, vilket drar ner helhetsintrycket och betyget. När boken är bra är den dock väldigt bra. En ny slags Ensam kvinna söker, om destruktiv vänskap, något jag tycker mycket om att läsa om. Historien knyts dessutom ihop på ett väldigt snyggt sätt i slutet. Boken är lättläst och jag tror att många kommer tycka mycket om den. För mig är det dock en okej roman, som blir mycket bättre mot slutet, men som jag ofta känner mig lite för gammal för att läsa. Tyvärr.
Betyg: 3 av 5
 
Titel: Blixtra, spraka, blända!
Författare: Jenny Jägerfeld
Sidor: 519
Förlag: Natur och Kultur
Utgiven: 2018

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar