tisdag 24 juli 2018

”brun flicka drömmer” av Jacqueline Woodson


”Jag tänker att om jag kan bevara sången i minnet
åka hem och skriva ner den, kommer det att hända,
jag kommer att bli författare. Jag kommer att kunna hålla fast vid
varje ögonblick, varje minne,
vid allt.”
 
brun flicka drömmer är Jacqueline Woodsons memoarer, och handlar om hennes liv från födsel fram till ungefär tioårsåldern. Boken utspelar sig på 1960- och 70-talet i USA och den är skriven på fri vers, vilket ger romanen en poetisk känsla. Varje ord, varje mening är väl vald och språket är väldigt vackert. Med få meningar lyckas Woodson berätta om stora saker. Det handlar om revolution, om vänskap, om familjen, om religion, om författardrömmar, om en pojke med hål i hjärtat och en lillebror som äter målarfärg och får bly i blodet. Men framför allt handlar det om hur det är att växa upp och inte vara vit. Jacqueline får tidigt lära sig att hon kommer hamna i situationer där hon ses som annorlunda, där hon anses inte passa in. Hon får lära sig att revolutionen är viktig och ser upp till de som kämpar för medborgerliga rättigheter. Det handlar också om hur Jacqueline och hennes systrar tvingas flytta från en småstad i södern till Brooklyn i New York. Det handlar om att vara rotlös och inte veta vad som är hemma, vad man ska kalla sitt hem. Det är en vacker och hoppfull roman, känslomässig och fängslande. Det fascinerar mig hur så mycket kan sägas med så få ord. Brun flicka drömmer är en fantastisk roman som jag rekommenderar alla att läsa!
Betyg: 5 av 5
 
Jacqueline Woodson tilldelades ALMA-priset 2018.
 
Titel: brun flicka drömmer
Författare: Jacqueline Woodson
Sidor: 333
Förlag: Natur och Kultur
Utgivningsår: 2014 (På svenska år 2018)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar