söndag 1 juli 2018

”Kvinnan i fönstret” av A.J. Finn


Anna Fox lever ensam i sitt fyravåningshus i New York. Hon lider sedan ett år tillbaka av agorafobi och kan inte lämna huset. Hon fördriver dagarna med att spela schack på nätet, titta på klassisk film och dricka mängder med vin – mot läkarnas rekommendationer, då hon även tar starka mediciner. Men hon har även ett annat intresse: att studera grannarna genom sin kamera. Detta intresse får hemska konsekvenser då nya grannar flyttar in mittemot, och Anna en kväll tror sig bli vittne till ett brott. Men när hon rapporterar det som hänt till polisen vill ingen tro på henne, då hon påverkad av alkohol och mediciner inte ses som ett pålitligt vittne. Till slut börjar Anna själv tvivla på vad hon sett. Vad är egentligen verkligt och vad var det hon såg den där kvällen?
Känns handlingen till Kvinnan i fönstret bekant? En person som inte kan lämna lägenheten spionerar på sina grannar – handlingen i Alfred Hitchcocks klassiker Fönstret mot gården. En kvinna som dricker för mycket och inte är pålitlig som vittne till det brott hon ser begås – handlingen i romanen Kvinnan på tåget. Det här är som en blandning mellan dessa två, och jag tror att denna thriller kan tilltala många. Personligen så tycker jag inte speciellt mycket om den här typen av böcker, men ville läsa denna då den är nominerad till Årets bok i år. Jag tycker det fanns lite för många förutsägbara moment i Kvinnan i fönstret, även om jag inte kunde räkna ut själva slutet. Slutet var bra och väl igenomtänkt, men tyvärr räddar det inte romanen för mig. Om man gillade Kvinnan på tåget och liknande böcker så kommer man nog tycka om den här med. En lättläst bladvändare, men tyvärr inget som lämnar ett större intryck hos mig.
Betyg: 2 av 5

Titel: Kvinnan i fönstret
Författare: A.J. Finn
Sidor: 454
Förlag: Albert Bonniers förlag
Utgivningsår: 2018

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar