tisdag 31 juli 2018

Bokbingo!


Den här sommaren, från början av juni till 31 augusti, har stadsbiblioteket i Söderhamn en bokbingo som man kan delta i. Det är en bingobricka på 5 x 5 rutor, en för vuxna och en för barn, där man ska läsa böcker som passar in på beskrivningen i rutan. För varje avklarad rad får man en gratis bok. Jag gick in för att fylla hela min bricka och i lördags blev jag klar, med en hel månads marginal! Idag gick jag till biblioteket och valde ut mina fem gratis böcker. Det har varit fantastiskt kul att delta och jag är väldigt nöjd med mina böcker! Här nedan tänkte jag redovisa vad jag läst och vilka böcker jag valde som ”belöning”.

 
Rad 1.
En bok utgiven året du föddes: Agnes Cecilia av Maria Gripe
En bok där någon åker tåg, bil eller båt: Under skinnet av Michel Faber
En bok med ett fint omslag: För såna som oss av Tiina Nevala och Henrik Karlsson
En bok som personalen tipsar om: De dödas sång av Jesmyn Ward
En novell: Fåglarna av Daphne du Maurier

Rad 2.
En omläsning av en favoritbok från förr: Spegeln i spegeln av Michael Ende
En bok som du läser högt för någon: Liten parlör för älskande av David Levithan
En bok som en vän rekommenderar: Nej och åter nej av Nina Lykke
En bok som du är skeptisk till: Blixtra, spraka, blända! av Jenny Jägerfeld
En bok skriven av en Gästrike- eller Hälsingeförfattare: Vattnet drar av Madeleine Bäck (från Storvik i Gästrikland)

Rad 3.
En bok om att få vara den man är: Ta det som en man av Hampus Nessvold
En bok om när livet krisar: Döden är inget skämt av Karl Modig
En bok som får dig att skratta: Vi gör ingen stor sak av det här av Anders Tempelman
En bok som du läser utomhus: En modern familj av Helga Flatland
En bok som du läser när det regnar: Plåtmannen av Sarah Winman

Rad 4.
En bok som du läser på café: Nuckan av Malin Lindroth
En röd bok: Det är något som inte stämmer av Martina Haag
En skrämmande bok: Hemsökelsen på Hill House av Shirley Jackson
En bok skriven av en författare vars efternamn börjar på G: Jenny av Jonas Gardell
En bok med djur: Karlstad zoologiska av Hanna Hellquist

Rad 5.
En självbiografisk bok: Hunger av Roxane Gay
En bok skriven av en sydamerikansk författare: Hundra år av ensamhet av Gabriel García Márquez
En bok där någon begår ett brott: Kritgubben av C.J. Tudor
En dystopisk bok: Vägen av Cormac McCarthy
En blå bok: Blå av Maja Lunde
 
 
 
 
 
De 5 böcker jag valde som "belöning":
Norra Latin av Sara Bergmark Elfgren
Kulturkvinnan och andra texter Av Ebba Witt-Brattström
Samtal med vänner av Sally Rooney
Avd. för grubblerier av Jenny Offill
Ibland är man lessen ibland är man glad av Martina Montelius
 
 
Jag hoppas verkligen att biblioteket kommer köra bokbingo nästa sommar också!
Jag längtar redan!

2 kommentarer:

  1. Bokbingo är kul! Extra kul när det finns böcker att vinna också. Har läst Offills bok och tyckte mycket om den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra att du tyckte om Offills bok! Jag har inte hört så mycket om den, men har ändå varit nyfiken på den länge. :)

      Radera