lördag 7 juli 2018

”H.C. Andersen” – noveller

 
Jag har fått chansen att läsa ett förhandsexemplar av den kommande antologin H.C. Andersen som ges ut på Marchetti förlag, med redaktören Sofi Poulsen. Det är en samling med 36 nyskrivna noveller, där svenska författare har inspirerats av H.C. Andersens sagor.
Redan som liten älskade jag H.C. Andersens berättelser. Jag har nog alltid dragits till det fasansfulla, det mörka och det vemodiga. Många skulle nog hävda att Andersens sagor inte är skrivna för barn, och jag är beredd att hålla med. Elände och död förekommer alltför ofta, och det är ofta hemskheter han valt att skriva om. Det mörka hos H.C. Andersen går igen i denna kommande novellsamling. Novellerna är hemska, tragiska och ofta vemodiga – och jag tycker mycket om det!
Det är svårt att recensera novellsamlingar. Man hittar alltid vissa favoriter, medan andra inte imponerar lika mycket. Det gäller speciellt när alla noveller har olika författare. Men på samma gång gör det samlingen mer intressant. Här blandas sagor om prinsessor och slott med nutidsrealism och framtidens robotsamhällen. Personligen föredrar jag de nutida novellerna, som t.ex. ”Nyhetsdamen” av Andreas Lindblad, en nytolkning av ”Flickan med svavelstickorna” som utspelar sig på ett varuhus i rusningen innan jul. Mina två absoluta favoriter är dock ”Prinsessorna på ärten?” av Jesper Halwar och ”Norra Morsjöjungfrun” av Peter Westberg – två av de grymmaste novellerna i samlingen. Och vilka sagor de bygger på behöver jag väl knappast nämna.
När man läser en samling noveller som bygger på sagor vill man ju gärna gissa vilken saga som inspirerat till vilken novell. I denna samling föregås varje novell av ett kort rim som hjälper oss att förstå vilken saga det gäller. Jag ska dock erkänna att jag trots detta inte alltid kunde lista ut vilken saga som hör ihop med vilken novell, men det gör ingenting så länge novellerna är bra och läsvärda, och det är de. Jag skulle tro att alla kan hitta någon novell ur samlingen som de kan tycka om.
Betyg: 4 av 5
 
H.C. Andersen ges ut i september 2018.
 
Tack till Marchetti förlag och Sofi Poulsen för förhandsexemplar!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar